وبلاگ کاغذ

تسای لون یا T’sai Lun: معرفی کامل مخترع کاغذ

تسای لون (T'sai Lun): مخترع چینی کاغذ

در دنیای امروزی کاغذ، به عنوان یکی از مواد اساسی و ضروری در زندگی ما شناخته می­شود و نقش حیاتی در انتقال و ثبت اطلاعات داشته است. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که کاغذ چگونه اختراع شده است و کی بوده است که این اختراع مهم را به ثمر رسانده است؟ در این وبلاگ، می‌خواهیم به معرفی تسای لون، مخترع کاغذ، بپردازیم و بیشتر درباره زندگی و ابتکارات او در زمینه تولید کاغذ بدانیم.

تسای لون کیست؟

مخترع چینی Cai Lun است که به نام T’sai Lun نیز شناخته می شود در یک خانواده فقیر در گویانگ چین در زمان سلسله هان شرقی در حدود سال 50 پس از میلاد به دنیا آمد. او مردی باهوش و جاه طلب بود. تسای لون در سن 15 سالگی برای خدمت به امپراطور به کاخ فراخوانده شد. او باهوش بود و سخت مطالعه می کرد. لون در مدت کوتاهی به عنوان یک مقام حاضر و مسئول اسناد ارتقاء یافت و مورد اعتماد امپراتور هی هان بود. او مرد آرامی بود که به عدم تمایل به ریسک معروف بود، اما شخصیتی غیر اجتماعی و کمی عجیب داشت.

ایده اختراع کاغذ از کجا نشئت گرفت؟

در آن زمان اسناد یا بر روی لوح های نوارهای بامبو یا روی ابریشم نوشته می شد. نوارهای بامبو سنگین و ابریشم گران بود. امپراتور از این موضوع بسیار ناراضی بود. لون سفری داشت که به کشف کاغذ منتهی شد. از آنجایی که به عنوان خواجه دربار خدمت می کرد، امپراتور مجموعه ای از اسناد را برای رسیدگی در خانه به او داد. این اسناد بر روی نوارهای بامبو حک شده بود که به چند مرد داده شد تا آن­ها را با گاری گاو نر حمل کنند. گاو نر در نیمه راه لیز خورد و زیر چرخ ها افتاد و باعث شد که نوارهای بامبو نیز روی زمین بیفتند. لون در حالی که تلاش می‌کرد تا گاو دیگری را برای حمل نوارها بیاورد، فرصت فکر کردن داشت و به این نتیجه رسید که نوارها بسیار سنگین هستند و حمل و استفاده از آن‌ها دشوار است. به عبارت دیگر آنها سربار لون بودند.

باید راه دیگری وجود داشته باشد؟ انرژی و تلاش زیادی برای رسیدگی به نوارهای دست و پا گیر بامبو صرف شده بود. لون هیچ راه حلی نداشت. در حالی که راه می رفت، از کنار ساقه کنف رد شد و به الیاف کنف نگاه کرد و فکر کرد: “شاید این بتواند مفید باشد.” او با دقت یکی پس از دیگری لایه‌ها را از الیاف آن جدا کرد و به این فکر کرد که آیا می‌توان روی آن‌ها نوشت. اما آنها خیلی خشن و شل بودند. او سپس به پشم های بقایای پیله های ابریشم فکر کرد که ممکن است مفید باشد، و آن موقع بود که لون ایده اختراع کاغذ را پیدا کرد.

کاغذ چگونه ساخته شد؟

تسای، لون خواجه بود. از آنجا که او یک افسر بود، به منابع زیادی از جمله پول و منابع انسانی برای تحقیقات کاغذسازی دسترسی داشت. او به دنبال کمک برای آزمایش خود بود به همین دلیل از خادمان خود خواست به او کمک کنند. خادمان پوست، کنف، پیله های ابریشمی کهنه، تورهای ماهیگیری و پارچه جمع کردند. لون آزمایش‌های خود را با تمام مواد طبیعی ارزان‌قیمتی که می‌توانست پیدا کند، مانند علف خشک، پوست درخت، تور ماهی و طناب‌های قدیمی آغاز کرد. تسای لون پوست ابتدا درخت توت را به الیاف تبدیل کرد و آنها را به صورت ورقه ای درآورد.

بعداً مشخص شد که کیفیت کاغذ را می توان با افزودن کنف کهنه و تورهای ماهی کهنه به خمیر آن بسیار بهبود بخشید. آنها مواد را به صورت ریز خرد کردند و سپس آنها را پختند. نتیجه به صورت یک مخلوط کرمی رنگ شد. سپس این مواد کرمی رنگ کوبیده شد، این مواد به چندین لایه نازک از پارچه تبدیل شد. پس از خشک شدن، به ورقه‌های کاغذ تبدیل شدند. سپس لون تکه های کاغذی را که ساخته بود به امپراتور ارائه کرد. امپراتور از اختراع او حمایت کرد و فرمانی را صادر کرد که کل کشور این نوشتار جدید را بپذیرد. این اختراع به او شهرت جهانی می بخشد. پس از کشف او، همه علما از اختراع او به وجد آمدند و قدردانی کردند

Cai Lun به عنوان یکی از چهار مخترع برتر چینی رتبه بندی شده است. او سهم مهمی در تمدن چینی زمان خود داشت. و سهم او تا به امروز در سراسر جهان ادامه دارد، تا جایی که تصور زندگی بدون کاغذ دشوار است. اختراع کاغذ به وضوح دنیای امروز را تحت تاثیر قرار داده است. کای لون کاغذ را فراتر از یک اختراع فنی دانست. نوآوری او امکان نگهداری سوابق و همچنین نقاشی ها را فراهم کرد.

او به دلیل اختراع خود توسط امپراطور ارتقا یافت و ثروتمند شد. بعداً درگیر دسیسه های کاخ شد که منجر به سقوط او شد. سرانجام با نوشیدن زهر به زندگی خود پایان داد.

author-avatar

درباره تحریریه سهیل اقتصاد

تحریریه سهیل اقتصاد: سهیل اقتصاد به عنوان یکی از بزرگترین توزیع کننده و پخش کننده های کاغذ در ایران، مفتخر است که در بلاگ خود درباره صنعت کاغذ، چاپ و بسته بندی، مقالات متعددی را منتشر کند. با ما همراه باشید و امیدواریم از مطالب جامع و مفید ما استفده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *