وبلاگ کاغذ

گرماژ کاغذ چیست؟

گرماژ کاغذ

گرماژ کاغذ، یکی از عوامل حیاتی در صنعت چاپ و تولید محصولات کاغذی است بر کیفیت نهایی کاغذ تأثیر فراوانی دارد. گراماژ کاغذ به چگالی کاغذ اشاره دارد و نشان می­دهد ورق­ها چقدر ضخیم هستند و چه وزنی دارند. گرماژ کاغذها بسیار متفاوت هستند برای مثال کارت‌های ویزیت باید بسیار مقاومت و جذاب و ضخیم و نشان‌دهنده شرکت شما باشند. در این مقاله بیشتر در مورد گرماژ کاغذ صحبت خواهیم کرد.

گرماژ چیست؟

گرماژ یا «وزن پایه» برای اندازه گیری وزن کاغذ استفاده میشود که بر حسب گرم بر متر مربع (GSM) است. به زبان ساده، یک تکه 1 متر مربعی از نوع خاصی از کاغذ را بردارید و آن را وزن کنید، این عدد گرماژ این تکه کاغذ است. هر چه GSM بالاتر باشد، خمیر چوب بیشتری برای تولید کاغذ مورد نیاز است.

به عنوان مثال، یک متر مربع از تخته 400 گرمی در مقایسه با یک متر مربع کاغذ 100 گرمی، خمیر چوب بسیار بیشتری مصرف می کند. با این حال، توجه داشته باشید که GSM معیاری برای وزن کاغذ است و لزوماً مستقیماً به ضخامت کاغذ مربوط نمی شود. کاغذ میتواند گرماژهای متفاوتی داشته باشد که گرماژهای بالا مختص کاغذهای سنگین وزن و گرماژهای پایین مختص به کاغذهای سبک وزن هستند،خمیر کاغذ یکی از مواد اولیه تولید کاغذ می باشد.

انتخاب ضخامت گرماژ کاغذ

اگر با آگاهی از ضخامت یک تکه کاغذ استاندارد شروع کنید، درک ضخامت­های مختلف کاغذ آسان تر است. به عنوان مثال، یک کاغذ اداری معمولی که در دستگاه کپی یا چاپگر استفاده می­شود، حدود 90 گرم در متر است، البته ناگفته نماند که کوتینگ کاغذ را میتوان یکی از عوامل مهم در گرماژ کاغذ باشد.

وزن های رایج گرماژ کاغذ عبارتند از:

  • 80 گرم
  • 90 گرم
  • 100 گرم
  • 120 گرم
  • 130 گرم در متر
  • 150 گرم
  • 170 گرم

هر کاغذی با وزن 170 گرم در متر و بیشتر به عنوان تخته کاغذ شناخته می شود. اندازه­گیری دوم برای نشان دادن ضخامت ورق استفاده می شود. این اندازه گیری بر حسب میکرون داده می شود که در آن 1 میکرون = 1.1000 میلی متر است.


وزنه های معمول تخته:

وزن گرماژ کاغذ200 گرم250 گرم300 گرم350 گرم400 گرم
ضخامت گرماژ کاغذ150 تا 220 میکرون190 تا 285 میکرون237 تا 342 میکرون284 تا 395 میکرون315 تا 460 میکرون
  • هر کاغذ متناسب با کاربرد خود می­تواند گرماژهای متفاوتی داشته باشدکه در زیر گرماژکاغذها متناسب با نوع کاغذ آورده شده است:
  • 80-100 گرم بر متر: این گرماژ در بیشتر در کاغذهای اداری استاندارد استفاده می‌شود، معمولاً کاغذ کپی و کاغذ چاپگر اداری از این دسته هستند.
  • 110-120 گرم در متر : لوازم التحریر، سربرگ ها و کارت تشویق معمولاً روی کاغذ 100-120 گرمی چاپ می شوند. این کاغذ معمولی که به کاغذ افست معروف است به دلیل روشنایی بالا و سطح ناهموار بدون پوشش به خوبی رنگ می­گیرد و می­توان بارها روی آن چاپ کرد و نوشت.
  • 130-170 گرم در متر: این نوع کاغذ بهترین وزن کاغذ را برای پوسترها و مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش را فراهم می کند. همچنین با ویژگی های مقاوم در برابر آب و هوا برای استفاده در فضای باز مناسب است. کاغذ هنری 130-170 گرمی ضخیم‌تر بهترین وزن کاغذ را برای برگه‌ها، بروشورها و صفحات بروشور ارائه می‌دهد. که دارای یک پوشش مبتنی بر آب است که سطح صاف­تری را فراهم می کند که نوشتن روی آن دشوار است. این نوع پرداخت، از رنگ محافظت می­کند و ثبات بیشتری می­بخشد، و کاغذی ایده آل برای چاپ تصاویر با کیفیت بالا ایجاد می­کند و مناسب برای محصولات بازاریابی بصری است.
  • 170 تا 200 گرم بر متر: این گرماژ بین کاغذ و کارت قرار دارد. معمولاً برای جلد بروشور استفاده می شود، و معمولا برای پوسترهای مجلل یا بروشورهای دو طرفه با کیفیت انتخاب مناسبی است.
  • 200 تا 250 گرم در متر:  گرماژهای این محدوده یک کاغذ محکم و ضخیم با ظاهر و احساس سنگین ارائه می دهد و برای ایجاد بروشورهای با کیفیت ایده آل است. این گرماژ بهترین وزن کاغذ برای جلد بروشور را ارائه می­دهد.
  • 300-400گرم بر متر: هر چیزی بیش از 300گرم بر متر در دسته تخته کاغذ قرار می گیرد و گرماژ معمولا کارت‌های ویزیت با کیفیت بالا ، کارت پستال‌ها ، برگه‌ها، پوشه‌های ارائه و لوازم کارت عروسی ایده‌آل هستند. این استاک با کیفیت عالی به طرز چشمگیری ضخیم و تأثیرگذار است. اگر به دنبال یک روکش با کیفیت هستید، وزن کاغذ 300-400 گرمی انتخاب خوبی خواهد بود.
  • 400 گرم در متر و بالاتر: برخی از کارت‌های ویزیت گران‌قیمت بر روی وزن‌های تا 1200 گرم در متر چاپ می‌شوند که ضخامت فوق‌العاده‌ای دارند. هر کارت ویزیت لوکسی معمولاً وزنی بالاتر از 400 گرمی دارد. کاغذ ضخیم و با وزن بالا قابلیت قابلت تا شدن را ندارند و برای تا شدن نیاز به چین دارند که این چین دادن توسط درستگاه­های پردازش حرفه­ای انجام میشود.

­ اگرچه گاهی اوقات تعیین وزن مناسب کاغذ می تواند تصمیم دشواری باشد، اما در کیفیت نهایی محصول تفاوت ایجاد می کند. هنگام انتخاب محصول مورد نظر خود، وزن کاغذ و نوع کاغذ را در نظر بگیرید. وزن و ضخامت در ظاهر و احساس نتیجه نهایی خواهند تاثیر بسیار بالای خواهند داشت.

author-avatar

درباره تحریریه سهیل اقتصاد

تحریریه سهیل اقتصاد: سهیل اقتصاد به عنوان یکی از بزرگترین توزیع کننده و پخش کننده های کاغذ در ایران، مفتخر است که در بلاگ خود درباره صنعت کاغذ، چاپ و بسته بندی، مقالات متعددی را منتشر کند. با ما همراه باشید و امیدواریم از مطالب جامع و مفید ما استفده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *