وبلاگ کاغذ

کوتینگ کاغذ چیست

کوتینگ کاغذ چیست؟

گاهی اوقات، کاغذ به نوعی محافظت نیاز دارد تا مقاوم باشد، ضد آب باشد، کمی وزن(گرماژ) پیدا کند یا ظاهر خوبی در کاغذ به وجود بیاورد. این لایه محافظ می تواند از مواد بسیاری مانند پلیمرها، سیلیکون ها، موم و غیره تشکیل شده باشد. کوتینگ کاغذ به زمان و هزینه نیاز است. برخی از مردم در مورد این نوع محافظت نمی‌دانند که کوتینگ کاغذ چه کاربردی ممکن است داشته باشد. بنابراین ما در این مقاله نکاتی را به شما ارائه می‌دهیم تا تصمیم بگیرید در کجا ممکن است نیاز به استفاده از آن داشته باشید.

کوتینگ کاغذ چیست؟

پوشش یا عدم پوشش کاغذ می­تواند به طور چشمگیری بر ظاهر قطعه چاپ شده نهایی تأثیر بگذارد. کوتینگ کاغذ می­توانداز کرنات کلسیم، گائولین که به آن خاک چینی نیز گفته میشود، تشکیل شده باشد. کوتینگ کاغذ دارای صافی و سختی متفاوتی باشد و میتواند پوشش مات و یا براقی داشته باشد. کوتینگ کاغذ نه تنها ظاهر خاصی را ارائه می دهند بلکه بر خوانایی نیز تأثیر می گذارند. سطح صاف و سخت کاغذ پوشش داده شده نور را به طور یکنواخت تری منعکس می کند.  

افزودن برخی مواد می­تواند به افزایش روشنایی کاغذ تاثیر بگذارند. روشنایی به میزان بازتاب نور به چشم خواننده اشاره دارد. سفید کردن کاغذ برای افزایش روشنایی آن، باعث افزایش درجه سفیدی کاغذ و افزایش قیمت آن می‌شود.

در مقابل، سفیدی به کیفیت (نه میزان) نور اشاره دارد. یک برگه سفید به طور یکنواخت تمام رنگ‌های طیف قابل رؤیت را بازتاب می‌دهد. با این حال، کاغذها به طور ذاتی دارای رنگ زردی گرم و یا رنگ آبی سرد هستند. به طور کلی، برگه‌های سفید آبی سرد، به نظر روشن‌تر از برگه‌های زرد سفید،  مشابه می‌رسند. اگر رنگ های آبی و مشکی در طراحی شما غالب است، یک صفحه سفید سرد (آبی-سفید) رنگ ها را روشن تر نشان می دهد. اگر رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی غالب باشند، این رنگ‌ها بر روی یک صفحه گرم (زرد-سفید) شفاف‌تر و زنده‌تر به نظر می‌رسند.

از چه موادی برای کوتینگ کاغذ استفاده میشود؟

در بین کوتینگ کاغذ، دو نوع لمینت وجود دارد که این دو نوع شامل ترکیبات مایع و فیلم لمینیت هستند. پوشش­های مایع شامل پوشش لاک،پوشش آبی و UV هستند و پوشش­های فیلم میتوانند شامل پلی پروپیلن، پلی استر و نایلون شود. در زیر برخی از این کوتینگ ها را معرفی میکنیم.

پوشش پلی استر

از همه لمینت‌ها بادوام‌تر هستند. این لمینت‌ها به کار شما قدرت و در برابر سایش مقاوم هستند. پوشش پلی استر، در برابر خراش، در هر نوع پرداخت بسیار مقاوم هستند.

پوشش لاک الکل

لاک ها در مقایسه با سایر پوشش ها محافظت کمتری دارند، اما به دلیل هزینه کم و سهولت اجرا بسیار محبوب هستند. یکی از مشکلاتی که می توانیم روی این نوع پوشش پیدا کنیم، زرد شدن آن با گذشت زمان است.

پوشش آبی

این پوشش پرکاربردترین نوع پوشش است. به خوبی از اثر انگشت محافظت می کند. براق‌تر و سریع‌تر از لاک خشک می‌شود و اینقدر زرد نمی شود. علاوه بر این، این پوشش نسبت به پوشش‌های دیگر با محیط زیست سازگارتر است. پوشش آبی به اندازه لاک برای دقیق نیست و توصیه می شود برای جلوگیری از پیچش و چروک شدن از کاغذ 80# یا سنگین تر استفاده کنید. همچنین این مستعد سوختن شیمیایی است.

پوشش UV

این نوع لاک محافظت بیشتری نسبت به لاک یا پوشش های آبی دارد. می توان آن را به کل سند یا به طور جزئی اعمال کرد و طیف گسترده‌ای از پرداخت‌ها مانند براقیت، مات بودن را تولید کرد. جای اثر انگشت را نشان می دهد و مستعد سوختن شیمیایی است.  در این پوشش کاغذ به سختی تا می‌شوند. همچنین عیوب کاغذ را برجسته می‌کند.

پلی پروپیلن

این روکش حالت نرم‌تری به کاغذ می‌دهد و پروژه‌هایی که باید تا شوند بسیار عالی است. می‌توان روی آن با نشانگر نوشت، اما بیشتر مستعد خراشیدن است.

پلی استر

یکی از بادوام‌ترین لمینت‌هاست که استحکام و مقاومت بالایی در برابر سایش دارد. و مخصوص پوشه‌ها یا روکش‌هاست. این روکش از پلی پروپیلن گران تر است.

نایلون

هنگامی که از لمینیت حرارتی استفاده می‌شود یک مزیت منحصر به فرد ارائه می‌دهد، این روکش زمانی که گرم می شود کش نمی‌یابد (و بعداً منقبض می شود).

کوتینگ کاغذ می­تواند بر اساس نوع کوتینگ ضخامت­های متفاوتی داشته باشد. در کوتینگ کردن ابتدا یک سمت را کوتینگ میکنند و بعد از خشک شدن به کوتینگ کردن قسمت دیگر میپردازند.

author-avatar

درباره تحریریه سهیل اقتصاد

تحریریه سهیل اقتصاد: سهیل اقتصاد به عنوان یکی از بزرگترین توزیع کننده و پخش کننده های کاغذ در ایران، مفتخر است که در بلاگ خود درباره صنعت کاغذ، چاپ و بسته بندی، مقالات متعددی را منتشر کند. با ما همراه باشید و امیدواریم از مطالب جامع و مفید ما استفده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *